ЄВГЕН БАРАН "ДВЕРІ В ИНЧИЙ СВІТ…"
Стеф`юк, Іванна. Портрет українця: культурологічні есеї та образки ) / Передм. Є.Барана. - К.: "Український письменник", 2022. - 312 с.
Сьогодні
немає проблем з пізнанням світу
літератури з краєзнавчим чи етнографічними аспектами. Сьогодні є проблема з
пізнанням. Надто великий пласт знань, які складають основу культурного буття
нації чи національного буття культури опиняються на маргінесі суспільних
інтересів. Я не шукатиму тут причин такого стану. Не буду пояснювати, чому це
стається у нас. Це стається. Моментами такі зміни є незворотніми. І як би не
опирався цій тенденції вихолощування культури, все одно її трудно зупинити.
Але не будемо песимістами. Життя є
дивним і неспрогнозованим. І хоча ми живемо
в добу суцільних змін, які аж ніяк не обіцяють зупинитися, все одно є в
цьому світі щось стале і хтось більший за тенденції світових змін. І це щось –
індивідульний опір варварству. І цей хтось – Людина, яка свідома відповідальности за
життя.
Пафосно?
Так. Але є моменти, коли тільки пафосні речі, вчинки, слова здатні бодай на крок
від тебе зафіксувати правду людини культури (людини культурної).
Іванна
Стеф`юк, ся „мольфариця-рибниця“ із Кобак, що тепер пожвавлює роботу
Снятинського музею Марка Черемшини, підготувала книжку
літературознавчо-краєзнавчих та етнографічних есеїв, які розширюють горизонти
відомого, виводячи оце відоме у простір позавідомого.
Особлива
тема її літературознавчо-краєзнавчих есеїв – життя і творчість покутського
жайворонка Марка Черемшини і його
дружини Наталі Семанюк. Коло тем, які зосереджені на цьому головному
острівці, так чи інакше повʼязані з цим семанюківським контекстом: тут
конкретизація розмови про батьків Марка Черемшини, про його друзів (Семен
Горук. Михайло Гайворонський, Лесь Мартович), а ще постаті так чи інакше
причетні до покутського краю: Леся Українка, Володимир Самійленко, Олесь
Гончар. А то й розмова про забутого письменника-емігранта Іллю Киріяка…
Словом,
тем для розмови завжди є багато, але ще більше є запитань, які неминуче
постануть після прочитання цих есеїв і, можливо, когось із читачів підштовхнуть
до наступних пошуків.
Органічно
вливаються в цей блок окреслених розмов – літературно-критичні відгуки на
прочитані книжки Степана Григорука, Василя Клічака, Володимира Чипиги. Авторка
не замуровується в «покутському трисвіті», але й охоплює своїм взглядом книжки
авторів, які відвідували Покуття – Тетяна Чепеп-Пероганич чи Олександр
Козинець.
Другий
розділ книжки – чи то «двері другі» - етнографічні. Стає зрозумілим, що Іванна
Стефʼюк не просто віддає данину моді, а захоплена в етнокультурний простір
покутян і захоплено й водночас професійно говорить про нього: тут і розмова про
обрядово-сакральний вимір, про покутські вишиванки, про загадки придорожніх
хрестів…
Кожна
тема у автора знаходить своє орнаментування з відповідним підбором ілюстративного
матеріялу.
Але
найголовніше, що розповідь йде вільно, легко, ненавʼязливо. Видно, що автор
добре орієнтується в запропонованих до обговорення темах, і вміє зберігати
стилістичну і змістову інтригу.
Звичайно,
що таке легке і водночас професійне виповідання лише увиразнюють обличчя
культури Прикарпаття та Буковини, виповнюючи його сторінки фактами, подіями і
людьми, які дають сучасному читачеві розуміння, що культура без традиції, як і
традиція без культури, є мертвим морем. А на тій землі, якою протікає Прут, про
ніяку есхатологічну перспективу мова не може йти.
Коментарі
Дописати коментар