КОЛОНІЯ АВГУСТДОРФ: ТЕРИТОРІЯ ОСОБЛИВИХ ПРАВИЛ
Німецькі колонії на території Прикарпаття, Волині – зараз це звучить дещо екзотично, адже їхні колишні жителі в далеких сорокових розчинилися у часі. Ну точніше як розчинилися – так, як несподівано для місцевого населення вони колись приїхали невеликими критими кінними возиками – так само несподівано і поїхали, полишивши свої сливові сади, ковальські майстерні і акуратні будиночки на дві родини.
Їхати на Буковину, Галичину і Лодомерію централізовано, цілими родинами чи навіть селами,
баварці і шваби стали у ХVIIІ – ХІХ столітті. Причини тому були економічні та
суспільно-політичні: німцям імперія (а тоді частина України була у складі
Австрійської імперії) обіцяла вільні для обробітку землі, часткове звільнення
від податків та рекрутчини тощо. Чи не найдетальніше про внутрішню психологію
німців-колоністів, котрі зважилися на переїзд, пише Марія Матіос у її
знаменитому романі «Букова земля». Діяли спеціальні еміграційні агенти (ну дуже
подібні до тих, які в цей же час підохочували українців освоювати вільні землі
Канади), обіцяли «молочні ріки» і найголовніше – обіцяли економічну волю.
Природно, що найпершими зважилися дрібні ремісники та малоземельні громадяни.
Калуш, Снятин, Коломия, Нова Липівка, Стецева – ці сучасні населені пункти
колись стали другим домом для новоприбулих німців, які переїхали і стали тут
налагоджувати власний побут.
Як слушно зазначає
історик Петро Сіреджук, важко назвати якусь конкретну дату, коли німці
з’явилися на Прикарпатті. Адже одні їхали централізовано, інші (задовго до того)
– окремими родинами,і в кожного були
свої причини. Перші ж згадки про них датуються ще ХІІ століттям і сягають
княжих часів. Про це детально можна прочитати у праці Петра Сіреджука «німецька
колонізація Прикарпаття». Проте інтенсивна колонізація розпочалася з
австрійських часів.
Що стосується
німецького поселення у передмісті Снятина – Августдорфу – то є дві версії і
щодо дати початку заселення, і щодо того, в честь кого назвали колонію.
Так, Михайло
Бажанський у праці «Краса Снятинщини» (Дітройт, 1962) першу хвилю колонізації
датує 1787-м роком. Етимологію назви трактує так: «Є повідомлення, що цю оселю
(поселення – Авт.) названо по імені останнього польського короля Станислава Августа Понятовського, який підписав
дозвіл на поселення німців».
Петро Сіреджук же
зазначає: «В північній стороні від Снятина, при дорозі, що вела з м.Снятина до
Стецеви, 1843 року з дозволу бургомістра Августа Теодоровича виникла названа на
його честь німецька колонія – Августдорф».
Окрім німців,
проживали тут також і українці, обидві національні громади жили дружно і багато
чому вчилися одні в одних. Українці називали поселення по-своєму: «Августів»,
«Августово». Німці місцевим покутянам запам’яталися працьовитістю і
прагматичністю: вони за якихось 2-3 роки малопридатні для обробітку землі за
допомогою зробленої ними системи меліорації перетворили на родючі плантації. А
ще вимостили дорогу з тротуарами, фосами, по оба боки засадивши їх сливовими
садами.
У журналі «Снятин»
за 2004 рік Зеновій Буцьо, бонарів’янин, який проживав на Августдорфі після
40-х років ХХ століття, згадує: «Свою колонію німці побудували літерою «Н».
Ліва сторона цієї літери спускалась вниз і сполучалась із вулицею Прикордонною
у Снятині. Вона називалась так тому, що до війни неподалік від Августдорфа по
маленькому Турецькому потоку пролягав кордон між Польщею і Румунією».
Пан Зеновій згадує: була в поселенні школа, кірха і клуб, а також лютеранська церква (яку згодом перебудували під приміщення будинку інвалідів). Садиби німців були акуратними, переважно на дві родини (для татової родини і родини старшого сина). Дверей німці практично ніколи не зачиняли, але і розбоїв чи грабунків у їхньому поселенні ніколи не траплялося.
Як зазначає Михайло Бажанський, колоністи були
винятково привітними, миролюбивими і не мали жодних політичних амбіцій. Це може
частково пояснюватися їхніми релігійними переконаннями: окрім кальвіністів,
лютеран, римо-католиків, у громаді було чимало баптистів. Історик Михайло
Тимофійчук повідомляє, що перші в Снятині баптисти з’явилися саме на
Августдорфі, пасторем-наставником був Евальд Ґоффшлак. Детальніше про це – у праці «Розвиток середньої
освіти в Снятині в другій половині XIX - першій половині XX ст.
У працях А.Шнайдера
читаємо, що німці Августдорфу спеціалізувалися на розведенні расових коней
(одних з кращих на Прикарпатті). Розмовляли швабським або баварським діалектом
(залежно від того, звідки саме приїхали). Проте, як зазначає Михайло
Бажанський, охоче вони вчилися і української мови, аби порозумітися з місцевими
і загалом по-сусідськи спілкуватися.
До слова сказати,
то Августдорф – одна з найбільших німейьких колоній Прикарпаття (дані за працею
П.Сіреджука). Якщо у інших могло бути і 39, 18, 101 житель, то на Августдорфі
компактно проживала 401 людина.
Досить цікаво німці-колоністи дійшли консенсусу з місцевою громадою стосовно будівництва доріг (цитуємо з працею М.Бажанського): «Зустрічали нашого господаря і в дуже чемний спосіб говорили йому, як вони, німці, спільно працювали, з жінками і дітьми, і дороги тепер будуть кращими. Нас то коштує стільки-то а стільки-то. Най він (українець, що уживає ту дорогу до свого поля), як схоче спричинитися своїм датком, то добре, а як ні.. Не кінчали речення, щоб не називати суми. Звичайно, що наші люди радо приймали їхню допомогу і платили свої датки, бо вже не було грязюк та ямок, на яких і ломилися колеса».
Вебери, Ріпелі,
Фраєри – вони були гостями на Покутті, а відтак Августдорф став їхнім домом
майже на століття.
А далі починається
Друга Світова війна. Німеччина під гаслами «Додому в Імперію» закликає
«фольксдойче» (так вони називали осіб, що не були громадянами Рейху, але є
німцями за походженням) повертатися на батьківщину. І німці знову взяли в
дорогу лиш найнеобхідніше, спакувалися в криті кінні возики і поїхали.
Щоправда, не до Німеччини, як вони тоді думали, а переважно у польське містечко
Лодзь, яке було головним приймальним пунктом для німців.
Можна по-різному
трактувати той час, коли німці заснували на околицях Снятина своє поселення.
Негативний аспект колонізації полягав у тому, що, як зазначає Петро Сіреджук,
«обґрунтовувалось законне право імперської влади на володіння прикарпатськими
землями». А позитивне значення полягало в тому, що прагматичні німці навчили
покутян новим секретам садівництва (особливо – селекції груш, слив і горіхів),
радо ділилися тонкощами ковальської справи, німці своїм прикладом показали, що
порядок – там, де стали і зробили. Зрештою, той час – це історичний досвід –
нелегкий для всіх і не до кінця зрозумілий для нас, адже у нас – свій час
і свої виклики…
Іванна СТЕФ’ЮК – кандидатка філологічних наук, письменниця, старша наукова співробітниця
Снятинського літературно-меморіального музею Марка Черемшини
1. Волинські німці з Волині їдуть возами до Німеччни. Лютий 1940 року. Джерело фото: https://www.bbc.com/ukrainian/blogs-51238099?fbclid=IwAR2RmVukdGKMQh0FauVMEaUvklxdxOSem5AiB6UcY2ZTD0KuAg9UAwEELlQ
2 – кірха (духовна святиня) на Августдорфі. Фото з архіву Василя Савчука
Коментарі
Дописати коментар