«КОСМОС МАРКА ЧЕРЕМШИНИ» - ЛІРО-ПОЕТИКА ВАСИЛЯ КЛІЧАКА ЯК ШЛЯХ ДО ХУДОЖНЬОЇ БІОГРАФІЇ

 



Художнє трактування біографії митця – то особливе осмислення  значимих характеротворчих і навіть доленосних фактів з життя відомих людей, які не надаються однозначній інтерпретації. 

Що стосується художньої біографії Марка Черемшини – її в цілісному вияві немає і досі. Проте образ Марка Черемшини у літературі присутній, більше того – він виразно зримий.

 

Зокрема, поезії Івана Драча, Дмитра Павличка, Богдана Мельничука, Мирослава Попадюка, Івана Оробця та багатьох інших. Уже згадуваний вище письменник, доктор філології Богдан Мельничук присвятив цій темі – постаті Марка Черемшини у художній літературі – окреме дослідження «Художнє слово про Марка Черемшину». Зокрема, літературознавець зазначає, що слід розрізняти твори-присвяти Марку Черемшині від тих, що ставлять у центр зображення його постать.

 

Цілий цикл оповідань про Марка Черемшину опублікував В.Бандурак («Мужицька правда колюча, а панська на всі боки гнуча», «За моє жито ще мене й бито» та ін.).

 

Особливе місце у ліро-поетичному осмисленні образу марка Черемшини належить візії письменника, редактора та видавця Василя Клічака. Поема-цикл «Космос Марка Черемшини», поділена на тематичні силові центри – «Коріння роду», «Монолог Івана Семанюка», «Голос», «Космос Марка Черемшини», «Тюрма», «Сину, не їдь», «Керманич», «Після бою», «Три постріли» та «Серце».

 

Поема опублікована у номері 8 (922) журналу "ДЗВІН" за 2021 рік.


 

 Написана поема упродовж 2020-2021 років і вона промовляє до свого читача гранично душевно, і разом з тим – достовірно. Зокрема, письменник глибоко осмислив такі маловідомі музейні документи, як «Спогади Івана Федорака про Марка Черемшину», «Дещо про близьку рідню Марка Черемшини» Дмитра Осічного тощо. Марко Черемшина у цій поемі постає передусім як людина, що проживає найважчі колізії свого життя (до прикладу, призваний до війська того ж року, що одружився); постає він тут безкомпромісним і почасти епатажним правником (відома справа Гриця Запаринюка), люблячим сином, який відчуває спадкові болі і навіть родову провину.

 

 

 

«Днини погідної, Божої днини

Входимо в космос Марка Черемшини.

Був він відомий, на жаль, поверхово.

В росах карпатських купалося слово.

Певно, тому зберігалося свіжим»…

 

Ця строфа з поеми Василя Клічака делікатно вказує на одне дражливе питання: штамповість і поверховість сприйняття цього глибокого філософа, художника і оповідача одночасно. Прокрустове ложе рамок радянського літературознавства, яке хотіло бачити письменника «виразників болів і дум», тим самим звузила рамки його прочитання. Адже один із лейтмотивів – всеперемагаюча любов до життя, і ще інший – Гуцулія як герметичний архаїчний світ обрядів і знань – ці ракурси бачення до певного часу оминалися увагою.

 

Образ Марка Черемшини давно перебуває у фокусі художніх зацікавлень Василя Клічака – покутянина серцем, котрий відчуває високу літературу і ділиться нею – і як видавець, і як просвітянин, і як письменник.

Тож поема «Космос Марка Черемшини» - це і є те щире золото художнього слова про письменника з душею жайвора. Те щире золото, яке терпляче вимивається крупинка до крупинки. Факт за фактом. Образ за образом.

 

Іванна СТЕФ’ЮК – кандидатка філології, письменниця, старша наукова співробітниця Снятинського літературно-меморіального музею Марка Черемшини

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

СВІТОГЛЯДНЕ «OMNIA MEA MECUM PORTO» ПОЕЗІЇ БОГДАНА ГАСЮКА

ІВАН СЕМАНЮК ЯК ГРОМАДСЬКИЙ ДІЯЧ. УКРАЇНСЬКА НАЦІОНАЛЬНА ІДЕЯ У ТВОРЧОСТІ МАРКА ЧЕРЕМШИНИ

МАРКО ЧЕРЕМШИНА НА ТЕРЕНАХ СНЯТИНЩИНИ