ЗМІСТОВНИЙ ВІДПОЧИНОК: ЯК ЦЕ БАЧИВ МАРТОВИЧ
Лесь Мартович, Василь Стефаник та Марко Черемшина були людьми компанійськими. Кожен з них по-своєму розумів фразу "вдалий відпочинок", проте кожен з трьох замислювався над тим, як провести час не тільки з застільним задоволенням, а і з інтелектуальною користю.
Так, у 1888 році у циклі "Зі Снятинщини"
Леся Мартовича цікаво описується факт відкриття першої крамниці, де можна було
не лише купити потрібну річ, а і приємно поспілкуватися за чаєм чи кавою.
"Люди перестають уже до коршми ходити, а сходяться до крамниці й там при
склянці чаю чей поважнішу бесіду ведуть, як при порції горілки".
Письменник відзначає таку цікаву рису: чимало людей п`ють алкоголь на дозвіллі
не тому, що вони хочуть відчути цей смак чи ефект, а тому, що вони не вміють
проводити вільний час. Їм скучно і потрібне розслаблення. Натомість, як
виявилося, вони вміють душевно і змістовно відпочивати без алкоголю.
Василь Стефаник, ініціючи відкриття читалень, так
само популяризує культуру тверезого відпочинку. Зокрема, він пропонує
переглянути доцільніть такого етапу розколяди, як "пити коляду": коли
за заколядовані гроші наймаєтья музика, робиться набуток для всіх, хто йшов у
коляду. Письменник пропонує ці гроші скеровувати на благоустрій громади, а не
застілля. Так, у біографії-хроніці "Сторінки життя і творчості Василя
Стефаника" Федір Погребенник наводить такий епізод: "А тут читальні
зачали агітацію проти пиття горілки - коляду призначували на народні цілі, а не
на рідну кишеню і пиятику. Невдоволених з того було. Прийшло навіть до того, що
на читальників напали темняки й була з того велика кривава бійка. Але наука не
пішла в ліс. Люди щораз більше горнулися до читальні, багато для цього працював
Василь Стефаник, і потім в селі все добре уложилося".
На той час (кінець ХІХ століття) Покуття зробило для
утвердження здорового і тверезого способу життя дуже багато. Під егідою
духовенства відбувалися навіть ритуальні похорони горілки (Снятин, Карлів,
Русів, Іллінці). Січовики (вихованці Трильовського) чітко казали молоді:
"Якщо ти хочеш бути одним з нас - ти маєш бути грамотним, знати читати і
бути тверезим". І молодь розуміла: аби бути кращим - треба робити саме
так.
Виникає запитання, чому ж січовики і
письменники-радикали боролися з алкоголем. Одна з причин - пригнічена
"суспільними шорами" у вигляді високих податків, малоземелля,
бідності людина ішла в шинок і запивала там своє горе. Чи мала на це підстави?
Так, її довели. Але чи вибереться вона з боргів і бідності, пропивши у шинкаря
останній заробіток і взявши в нього в борг? Питання риторичне. До речі, що
показово: самі шинкарі дуже часто були тверезниками. Тобто іншим наливали, а
самі не пили.
Лесь Мартович багато думає над тим, як людину
вивести з лабет бідності, соціального пригнічення і моральної гіркоти. Він
розмірковує над тим, що людині потрібно для дозвілля, і чому так важливо бути
"читальниками" - бо це підносить над буднем і дає сили жити й
працювати. І тому він щиро втішний, коли покутський селянин навчився
відпочивати за "панським напоєм" чаєм, а не за порцією.
Один із героїв драми Марка Черемшини, Курило Сівчук,
апелюючи до селян, буквально кричить: "Просвіти селові треба! Без неї нічо
нема!". Бо має бути той, хто змотивує ставати кращими. Адже можна нарікати
на темряву, а можна засвітити свічку....
Іванна
СТЕФ` ЮК (ОЛЕЩУК) - старша наукова співробітниця
Снятинського літературно-меморіального музею Марка Черемшини, кандидатка
філологічних наук, письменниця
Коментарі
Дописати коментар