ТОЧКА НЕПОВЕРНЕННЯ: ПОКУТЯНИ-ЕМІГРАНТИ У ЛІТЕРАТУРНОМУ СЛОВІ ВАСИЛЯ СТЕФАНИКА
Коли мова заходить про еміграцію за океан – то першим літературним твором на цю тему, який спадає на думку, поза сумнівом, є «Камінний хрест» Василя Стефаника. Як і в Марка Черемшини, у котрого з однієї новели в іншу проникають мотиви і навіть причинно-наслідкові моделі поведінки персонажів, так і у Василя Стефаника тема еміграції порушується в декількох творах – але побіжно. Так, ніби вони мають привести читача до «Камінного хреста». Так, ніби ці новели виступають провісниками і разом з тим – смисловими дороговказами.
Так, новела «Осінь» відображає застояну, почасти
затхлу атмосферу покутської родини, котра, виснажена бідністю і непроговореними
образами, виношує майбутню сварку, яка вибухне ось-ось. Баба, дивлячись з печі
на свою рідню, думає: «Коби то літо. Порозводили би си по роботі тай би не
гризли си на купі». Хата у цій новелі – не уособлення домашнього затишку, а
закурявілий герметичний простір, де кожен виношує важкі думки і шукає шляхи
виходу. Втечі. Баба вбачає цей вихід у весняних роботах, голова дому Митро – в
еміграції. Жінка докоряє йому: «Йди, йди, слухай за Канаду; гадаєш, шо я піду з
дітьми дес на край світа?». А він уже подумки все вирішив – тому й дається до
бесіди еміграційним агентам.
Головний
герой новели «Мамин синок» - хлопчик Андрій Косминка на запитання, ким себе
позиціонує і що планує робити, коли виросте, відповідає доволі промовисто:
« - А хто ти є?
- Луский радикал.
- Добре. А куда ти поїдеш?
- До Канади.
- На чім поїдеш?
- На такі шіфі, як хата великі, таким морем шіроким, гет, гет…
- А дьидю озмеш з собов?
- Озму дьидю тай маму тай Івана вуйниного, тай гет поїдемо»…
Старші ж, котрі присутні при бесіді, вбачають у
чітких дитячих відповідях ознаку дорослої мудрості. Проте, як нам виглядає,
очевидним є те, що дитина «увібрала» дорослі розмови про те, що еміграція за
океан – чи не єдиний спосіб здобути краще життя для своїх рідних.
А далі «Камінний хрест» - надривний плач на весь голос. Новела,у якій село не
просто прощається з родиною, котра зважилася їхати, а голосить – як за
покійними. Символічно веде себе і Іван Дідух, головний герой: він на місці
свого щоденного сізіфового подвигу – на неродючому горбі – ставить хрест, а на
ньому – імена його і жінки. І читаємо цей акт двояко: як хрест-поменник, щоби в
Старому краю громада їх не забула, і як хрест поминальний – хрест на старому
житті.
До слова сказати, навіть коли проводжали покутян на
станції Видинів, то теж казали їм про неповернення і символічну смерть: «Ви
помираєте тут, у Старому краю, аби народитися за океаном»…
Звісно, далі буде не манна небесна – далі будуть
тижні на шіфі в океані, далі – абсолютно дика земля, яку доведеться обробляти
кровавим мозолем, а далі – нове життя… Ілля Киріяк, також виходець зі
Снятинщини (село Завалля) дуже виразно і детально, сказати б – хрестоматійно
описав, з якими викликами зустрілася людина там, за океаном. І що таке
«півправди» від еміграційних агентів. Проте Стефаникові герої ще про це не
думають – бо вони доведені до точки кипіння тут, у Старому краю, загнані в
борги і відчай, а тому шукають виходу…
(далі буде)
Іванна
СТЕФʼЮК – старша наукова співробітниця
Снятинського літературно-меморіального
музею Марка Черемшини,
кандидатка філологічних наук, письменниця
Коментарі
Дописати коментар