ЧОГО ПЛАКАВ ДІД МАРКА ЧЕРЕМШИНИ
Про момент, коли шкільна управа «прислала картку» віддати Івана Семанюка до школи, письменник згадує доволі однозначно: дід Дмитро три дні плакав і їди не брався, а відтак відвів дитину до школи сам. У автобіографічних творах «Бо як дим підоймається» та «Хіба даруймо воду» ми прочитаємо, що селяни ставилися до школи як зайвих, навʼязаних їм витрат, і бували навіть такі дивні випадки, що раділи каліцтву дитини – «бо не буде ні жовнір, ні шкільник».
Так, до
освіти і просвіти на початках ставилися
вороже – в основному, через брак розуміння, але вже дуже скоро ситуація
змінилася: бути «нечитальником» вважалося відсталістю, а освічена людина
ставала гонором для роду.
Але в родин майбутнього письменника Марка Черемшини
була інша дещо ситуація. Дєдя Івана, Юрій Семанюк, був одним із пʼяти
основоположників читальні і просвітницького руху в Кобаках, про це є достовірні
свідчення. Отже, у його родині не мало би бути страхів і упереджень стосовно
освіти. Та і бібліотека немала у нього була, книгами обмінювався з Юрієм
Федьковичем. Та і небідні вони були, порівняно з іншими. То чому дід три дні
плакав?
Він, старосвітський правовірний гуцул, котрий орав
ще деревʼяним плугом, був заможним господарем, знав безмір фольклорних сюжетів - він чітко
розумів: їхній улюбленець, Іван, піде у білий світ і в дідову хату
вертатиметься лиш гостем. Він не зазнається, ні, просто піде у великий світ.
Свого зятя, Юрія Семанюка, дід Дмитро не розумів: ні в потязі до книг, ні в
романтичному світобаченні, та і господаря в зятеві він також не бачив. І він
відчував: малий Іван виросте таким самим – він буде від книжки, а не від плуга.
Була і ще одна причина, через яку дід Митро хотів
бачити внука біля себе: родинна драма. Рідний вуйко Марка Черемшини, брат його
матері, як пише Дмитро Осічний, «був жонатий на розпусній жінці, яка за намовою
своїх любовників строїла його». Важко склалася і доля другої дитини діда
Олексюка – Анни, тобто матері Марка Черемшини. В першому шлюбі (по чоловікові
вона була Яремій) жінка швидко повдовіла і привела батькам другого зятя, якого
вони зразу не злюбили: вони вважали, що непрактичний зять житиме за рахунок
їхньої дочки. Тому дід Олексюк всю душу вкладав у онука, маючи всю надію, що
той успадкує маєтки….
Важко сказати, про що так гірко думав Дмитро Олексюк
три дні, але свого улюбленця в школу таки віддав. Згаданий вище краєзнавець Дмитро
Осічний пише, що в діда онука відібрали силою, Марко Черемшина це у
«Автобіографії» заперечує: «Дід три дні не їли та й поплакували, а четвертого
дня мене до школи самі відвели»…
А коли Іван їхній став успіхи робити спочатку в
школі, а відтак у гімназії – це була їхня гордість.
Саме дідову (а не татову, де народився) хату Марко
Черемшину вважав рідною. У спогадах кобаківчан про письменника читаємо, що він,
коли приїжджав, часто зачинявся в «горішній хаті» і писав. Вочевидь, карби його
душі родом саме з дідової хати. Того такого правовірного гуцула, за яким
пропадав онук. І до якого тато аж ревнував. Так, у родині Семанюків було багато
любові і багато болю – і вони від самого початку ішли поруч….
Іванна
СТЕФʼЮК (ОЛЕЩУК) – письменниця,
старша наукова співробітниця
Снятинського літературно-меморіального музею
Марка Черемшини, кандидатка філологічних наук
Автор
фото – Ромул Вуй, світлина ілюстративна
Коментарі
Дописати коментар